امامت جمعه شهرستان نایین
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ
نویسندگان


بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین. الحمدُ لله الذی جعل الحمد مفتاحاً لذکره و سبباً للمزید من فضله و دلیلاً علی آلائه و عظمته و نعمائه. ثم الصلاه و السلام علی نیر الاعظم  حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا اعنی ابی القاسم المصطفی محمد(ص). صلی الله علیه و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین لاسیما بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب المقدم الفداء و لعنه دائمه الابدیه علی اعدائهم اعداء الله من آلان الی یوم لقاء الله. اوصیکم یا عباد الله و نفسی بتقوی الله. لانَّ علیاً امام المتقین قال: لا یهلك علی التقوا سنخ اصل ولا یظمأ علیها زرعُ قومٍ. در این لحظات معطر به عطر وجود مقدس امام عصر که متعلق به امام عصر است و بهترین لحظات و آنات جمعه، حین زوال ظهر و اذان و ایراد خطبه هاست، خود و همه برادران و خواهرانم را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی؛ چرا که امام المتقین امیرالمومنین (علیه افضلُ صلوات المصلین) در خطبه 16 نهج البلاغه فراز 9 می فرماید: «لا یهلك علی التقوا سنخ اصل» آنچه بر اساس تقوا پایه گذاری شود، نابود نگردد. خانه ای که بر اساس تقوا باشد، فکری که بر اساس تقوای الهی باشد، اندیشه ای که بر مبانی اندیشه های الهی و قرآنی باشد، کاری و عملی که بر اساس تقوای الهی باشد، نابود نمیشود؛ چون متعلق به خداست و خدا نابود نشدنی است، «کل شیٌ هالک الا وجه » همه چیز از بین رفتنی است و همه چیز و همه کس از بین می رود؛ مگر خدای عالم و هر چه که رنگ و رو و صبغه و تقوای الهی را داشته باشد، نابود ناشدنی است و از بین نمیرود. هر چه که رنگ وبوی الهی، تقوای الهی را نداشته باشد، از بین می رود؛ ولو اینکه در یک فرصت زمانی، در یک مقطع زمانی یک جلوه ای هم بکند یک جولانی هم بدهد، اما اگر صبغه الهی نداشته باشد از بین میرود؛ چه فکر و اندیشه، چه کار و عمل و چه بنایی، اگر برای خدا نباشد از بین میرود. خیلی مواقع انسان یک کارهایی را شاید انجام میدهد که به نظرش برای خدا هم هست؛ ولی خودش میفهمد که در آن غل و غش است و غیر خدا هم در آن دخیل است؛ اینها از بین میرود و یا معطل میماند و هیچ استفاده ای از آن نمیشود. امیرالمومنین(ع) فرمود:«لا یهلك علی التقوی سنخ اصل» آنچه که بر اساس تقوا ساخته و پرداخته شود، نابود نمی شود. ائمه معصومین و قرآن عزیز بر اساس تقوای الهی است. هر روز بر عمر اهل بیت(ع) که میگذرد، جلال و شکوه و نور و عزت اهل بیت(ع) جامعه را بیشتر فرا می­گیرد؛ چون برای خدا بوده است. شهدا هم همین گونه. هر روز بر عزت شهدا افزوده میشود........

متن کامل خطبه ها در ادامه مطلب


بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین. الحمدُ لله الذی جعل الحمد مفتاحاً لذکره و سبباً للمزید من فضله و دلیلاً علی آلائه و عظمته و نعمائه. ثم الصلاه و السلام علی نیر الاعظم  حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا اعنی ابی القاسم المصطفی محمد(ص). صلی الله علیه و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین لاسیما بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب المقدم الفداء و لعنه دائمه الابدیه علی اعدائهم اعداء الله من آلان الی یوم لقاء الله. اوصیکم یا عباد الله و نفسی بتقوی الله. لانَّ علیاً امام المتقین قال: لا یهلك علی التقوا سنخ اصل ولا یظمأ علیها زرعُ قومٍ. در این لحظات معطر به عطر وجود مقدس امام عصر که متعلق به امام عصر است و بهترین لحظات و آنات جمعه، حین زوال ظهر و اذان و ایراد خطبه هاست، خود و همه برادران و خواهرانم را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی؛ چرا که امام المتقین امیرالمومنین (علیه افضلُ صلوات المصلین) در خطبه 16 نهج البلاغه فراز 9 می فرماید: «لا یهلك علی التقوا سنخ اصل» آنچه بر اساس تقوا پایه گذاری شود، نابود نگردد. خانه ای که بر اساس تقوا باشد، فکری که بر اساس تقوای الهی باشد، اندیشه ای که بر مبانی اندیشه های الهی و قرآنی باشد، کاری و عملی که بر اساس تقوای الهی باشد، نابود نمیشود؛ چون متعلق به خداست و خدا نابود نشدنی است، «کل شیٌ هالک الا وجه » همه چیز از بین رفتنی است و همه چیز و همه کس از بین می رود؛ مگر خدای عالم و هر چه که رنگ و رو و صبغه و تقوای الهی را داشته باشد، نابود ناشدنی است و از بین نمیرود. هر چه که رنگ وبوی الهی، تقوای الهی را نداشته باشد، از بین می رود؛ ولو اینکه در یک فرصت زمانی، در یک مقطع زمانی یک جلوه ای هم بکند یک جولانی هم بدهد، اما اگر صبغه الهی نداشته باشد از بین میرود؛ چه فکر و اندیشه، چه کار و عمل و چه بنایی، اگر برای خدا نباشد از بین میرود. خیلی مواقع انسان یک کارهایی را شاید انجام میدهد که به نظرش برای خدا هم هست؛ ولی خودش میفهمد که در آن غل و غش است و غیر خدا هم در آن دخیل است؛ اینها از بین میرود و یا معطل میماند و هیچ استفاده ای از آن نمیشود. امیرالمومنین(ع) فرمود:«لا یهلك علی التقوی سنخ اصل» آنچه که بر اساس تقوا ساخته و پرداخته شود، نابود نمی شود. ائمه معصومین و قرآن عزیز بر اساس تقوای الهی است. هر روز بر عمر اهل بیت(ع) که میگذرد، جلال و شکوه و نور و عزت اهل بیت(ع) جامعه را بیشتر فرا می­گیرد؛ چون برای خدا بوده است. شهدا هم همین گونه. هر روز بر عزت شهدا افزوده میشود و احساس نیاز جامعه به شهدا بیشتر می­شود؛ چون برای خداست. خانواده ای هم که بر اساس تقوا شکل بگیرد از بین نمی­رود. خانواده ای که ازدواجش با معیارهای دینی باشد طلاق در آن اتقاق نمی افتد، اعوجاج در آن به وجود نمی­آید. زندگی اگر بر اساس تقوا باشد، جهنم دنیا نمی­شود.« ولا یظمأ علیها زرعُ قومٍ » امیرالمؤمنین(ع) فرمود:کشتزاری که بر اساس تقوا آب بخورد و کاشته شود هیچ وقت تشنه نمی­شود. این یک تشبیه است. شالوده زندگی اگر با تقوای الهی باشد، جامعه اگر بر اساس تقوای الهی باشد هیچ چیز او را از بین نمی­برد. جامعه اسلامی ما - که امروز میرود که دهه چهارمش را هم به پایان برساند و در دهه چهارمش کار میکند- از روز اول شیاطین گفتند که یک ماه دیگر، ده ماه دیگر، یک سال دیگر، دو سال دیگر، چند سال دیگر از بین میرود. امروز جمهوری اسلامی ایران یک جوان قدر و قدرتمندی شده است و بالای سی سال دارد زندگی میکند؛ چون بر اساس تقوا بوده، ماندگار است. هر جا تقوا درونش نباشد، دچار مشکل می شود. همه ما اینجوری هستیم، وقتیکه در افکارمان، اعمالمان و زندگیمان تقوای الهی نباشد از بین میرود. برادران و خواهران عزیز! بالاترین سرمایه ما تقوا و خداست. کار برای خدا، فکر برای خداست. از خدای عالم توفیق این معنا را بیش از پیش برای خودم و همه عزیزانم آرزومندم. در ادامه مباحثی که داشتیم، بحثی را داشتیم که بعضی از مصادیق گناه موجب آثاری می شود که در خطبه های گذشته عرض کردیم که انسان در ابعاد مختلف بیچاره و بدبخت می­شود. یکی دیگر از آن گناهان این است که:«اتخذ الفیء دولا والأمانة مغنما» اگر انسان ها بیت المال را جیب خودشان بدانند و هر جوری بخواهند درآن دخل و تصرف بکنند، این از گناهان سنگین است و از آن گناهانی است که انسان را در دنیا و آخرت بیچاره و بدبخت می­کند.«اتخذ الفیء دولا»، بیت المال را ثروت خودش بداند، جیب خودش بداند، هرگونه که بخواهد در آن دخل و تصرف بکند؛ از ماشین بیت المال، از امکانات بیت المال، از بودجه بیت المال. «والأمانة مغنما» فکر میکند، آنچه که در دستش امانت است، یک غنیمت و یک لاشه ای است که باید روی آن بیفتد و بخورد. نمی­داند که این مَغنم نیست، این امانت است. امیرالمؤمنین(ع) در عصر خودش به استاندار آذربایجان نامه ای می­نویسد- نامه پنجم امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه- حضرت می­فرماید: فردی به نام اشعث بن قیس«إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ» استاندار من، اشعث بن قیس! فکر نکنی که آنچه که در اختیار داری، یک طعمه است و تو حالا روی این طعمه افتاده ای و هر جوری که میخواهی در آن دخل و تصرف کنی. «وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ» این در دست تو یک امانت الهی است. بار سنگینی بر دوش تو است و طعمه نیست؛ لذا نبی اعظم(ص) فرمود: آنهایی که امانت را غنیمت می­دانند، اینها از  گناهانی است که انسان را بیچاره و سرگردان می­کند. «لا یبالون بما أکلوا و ما نکحوا» اصلاً برایش مهم نیست چه حالا مسئولی و چه غیر مسئولی، چه کارگزار ریزی و چه درشتی در نظام علوی و ولایی. اصلا برایش مهم نیست که«بما أکلوا و ما نکحوا» از کجا میخورد، چگونه میخورد، چگونه زندگی میکند، چگونه بچه هایش را عروس و یا داماد میکند. فکر میکند که این یک روزنه ای بوده که باز شده است تا جیب خودش و قوم و خویش خودش را نسل اندر نسل پرکند. اینها از آن گناهانی است که انسان را در دنیا آواره میکند تا برسد به اُخری. برایش مهم نیست، از هر جا آمد، میخورد. عذرخواهی میکنم! شما هم اهل دین و دیانت و رعایت موازین شرعی و اخلاقی هستید. اصولاً عرض می­کنیم. حیوان که حیوان است غذایی که به آن میدهند، اول بررسی میکند تا ببیند به دردش میخورد، به مذاقش می­سازد و الا نمیخورد؛ ولی این بشر بعضی از ابنای بشر، اصلاً نگاه نمیکند تا ببیند این ضرری برایش دارد یا ندارد. از هر جا می­آید در جیبش میکند، سر سفره­اش می­برد، نان زن و بچه اش میکند. ولو دیگران نفهمند، ولو دیگران نبینند، ولو اینکه این سند سازی ها را و رفت و آمدهای پول ها را کسی نبیند؛ رقیب و عتید که می­بینند، خدای عالم که دارد می­بیند. «و انت الرقیب عَلَیّ من ورائهم» خدا بالاتر از همه آن چشم های نافذی که برای نظارت بر انسان قرار داده است، خودش نگاه میکند. «و انت الرقیب عَلَیّ من ورائهم» - در دعای کمیل میخوانیم- خدا که دارد می­بیند؛ ولی بررسی نمی­کند که از کجا می­آید، از کجا میرود، با همین ها میخورد، با همین ها دخترش را عروس میکند، پسرش را داماد می­کند، بعد میخواهد نسل پاک و طیب و طاهر هم داشته باشد. عاشقی امیرالمومنین(ع) هم می­خواهد داشته باشد. مگر می­شود عیاشی و عیاری و بعد عاشق امیرالمؤمنین بودن، مگر میشود حرام خوری و بعد عاشق امیرالمؤمنین بودن، مگر میشود!. اینگونه نیست. مگر میشود عاشق امیرالمؤمنین بودن و پای ماهواره کثیف و نجس و بمب هسته ای نشستن. ماهواره بمب اتمی خانه هاست. بارها گفته ام، باز هم میگویم. هر کسی دلش برای پسرش میسوزد، بررسی کند و دختر از خانواده هایی که ماهواره دارند نگیرد که این دختر جهنم شما خواهد شد. دخترتان را به آن جوانی که پای ماهواره می­نشیند ندهید که دخترتان را امروز یا فردا طلاق میدهد. میگویی نه، نعوذ بالله! دخترت را بده و ببین فردا برمی­گردد یا نه؟. مگر میشود عاشق امیرالمؤمنین(ع) بودن و دختر و زنش رها باشد و هر چشم هرزه ای در کوچه و خیابان او را ببیند. نمی­شود! وقتی فکر نمی­کند که از کجا می­آورد، از کجا میخورد و چگونه عروس و داماد می­کند، نسلش، نسل طیب و طاهری نخواهد بود. مرحوم شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیه) از رهبران مشروطه که اعدامش کردند،{شهید بزرگ}. پسرش یکی از کسانی بود که وقتی پدرش را اعدام می­کردند، کف می­زد. وقتی که از مرحوم شیخ فضل الله سوال می­کنند که چرا شما روحانی عظیم الشأنی هستید و فرزندتان اینگونه است؟ میگوید: وقتی این بچه متولد شد- در نجف یا در کربلا- مادرش شیر نداشت، دایه ای برای او گرفتیم و بعد از مدتی فهمیدیم این دایه یهودی بوده است. من فهمیدم که این دیگر سالم نخواهد شد. شاید آن زن در یهودیت خودش آدم سالمی باشد؛ ولی یک بچه شیعه میخواهد شیر یهودی را بخورد. حالا نان حرام میخواهی بخورد و بچه سالمی به جامعه تحویل بدهد. نان های حرام بخورد و نطفه سالم به جامعه تحویل دهد. مگر میشود؟ نمیشود! لذا امیرالمؤمنین فرمود:« و الله لَووَجَدتُه قد تُزِوجَّ به النساء و مُلك به الاماء لَرَدَدتُهُ » در زمان عثمان، اطرافیان عثمان و خود عثمان خیلی شکم بارگی کردند. امیرالمؤمنین(ع) وقتی به حاکمیت رسید، گفت: به خدا قسم! سهم بیت المال را به بیت المال برمی­گردانم؛ ولو اینکه با پول بیت المال رفته باشد زن گرفته باشد و کابین و صداقیه زنشان کرده باشند و یا رفته باشند کنیز خریده باشند.«فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً» حاکمیت امیرالمؤمنین(ع) حاکمیت عدالت است و باید همه از عدالت استفاده بکنند؛ نه کسانی که دسترسی به بیت المال دارند استفاده بکنند و بقیه استفاده نکنند. به هر حال حضرت فرمود:«اتخذ الفیء دولا» کسی که بر روی بیت المال می­افتد و فکر میکند این یک سرمایه و یک لقمه است و از هر جا آمد میخورد و نگاه نمیکند که حلال یا حرام و یا شبهه­ناک است، اینها گناه است و گناه انسان را در دنیا و آخرت آواره میکند. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس مَلِكِ النَّاسِ  إِلَهِ النَّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ. صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

   بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین و باعث الانبیاء و المرسلین  نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدی و نومن به و نتوکلُ علیه و نشهدُ أن لا اله الا الله وحدهُ لا شریک له و أن محمداً عبده و رسوله(صلوات الله علیه و آله) ارسله بالهدی و دین الحق. اللهم صل علی نبیک بنی الرحمه و علی وصیه علی امیرالمومنین و علی صدیقه الطاهرة النقیه فاطمة الزهرا البتولً العذرا و علی الحسن و الحسین، سیدی شباب اهل الجنة و علی علی ابن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمدٍ و موسی بن جعفرٍ و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و الخلف الحجة القائم المهدی(عج) حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک و صلی علی جمیع الانبیاء و المرسلین و شهداء و الصدیقین و جمیع عبادالله الصالحین. اللهم اغفر المومنین و المومنات والمسلمین و المسلمات، الاحیاء منهم والاموات، اوصیکم یا عبادالله و نفسی بتقوی الله. اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا. اَللّهُمَّ اَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ وَ اکْحُلْ ناظری بِنَظْرَةً مِنّی اِلَیْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ و اَوسِع منهجه. یک بار دیگر خودم و همه عزیزانم، برادران و خواهران، نمازگزاران عزیز و مؤمن و متدین را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی و ترک گناهان. مناسبت ها و عرایضی داریم که به اختصار عرض می­کنم. ایام عید قربان را پشت سر گذاشتیم. به عید غدیر رسیدیم و عید غدیر را هم نیز به پایان رساندیم؛ اما هنوز مناسبت های نورانی و معطری داریم که باعث افتخار شیعه است و در تاریخ نسبت به ساحت مقدس اهل بیت (س) اتفاق افتاده و مورد اعتراف فریقین، هم شیعه و هم سنی است. یکی از این وقایع شیرین و لذت بخش روز مباهله است و همچنین نزول سوره مبارکه هل اتی است. قبل از اینکه در این دو موضوع عرایضی را داشته باشم، اعیاد گذشته را مخصوصاً عید الله الاکبر، غدیر خم، عید ولایت، عید امامت، عید پایداری و صیانت و بیمه بودن اسلام را به ساحت مقدس آقا امام زمان(عج) و رهبر فرزانه انقلاب، نائب الامام( حفظ الله تعالی و روحی فداه) و به همه امت اسلام خاصه عاشقان و شیعیان اهل بیت(ع) به ویژه، وجود مقدس امام المتقین اشرف الاوصیا امیرالمؤمنین(ع) و شما عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت تبریک و تهنیت عرض میکنم و تشکر و قدردانی میکنم از همه برادران و خواهران عزیزی که در دهه ولایت در برنامه هایی که از ناحیه ستاد بین المللی غدیر، طی ده شب در ده مسجد و امامزاده شریف برگزار شد و برگزار می شود شرکت کردند و همچنین از هیئت امنای مساجد، علمای اعلام و ائمه جماعات و سخنوران عزیز تقدیر و تشکر و قدر دانی میکنم. یکی دو شب دیگر هنوز داریم که انشاءالله در برنامه ای که همه جا به اطلاع مردم رسیده شرکت میکنند که آخرین شب شب مباهله در مسجد امام حسین (ع) است. تشکر و قدردانی میکنم از اداره تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه مسئولین عزیزی که تلاش کردند و زحمت کشیدند و برای اولین بار استارت کاروان غدیر، بازسازی صحنه غدیر خم را دیروز عصر در انتهای خیابان ولیعصر برگزار کردند. از همه کسانی که شرکت کردند و زحمت کشیدند تشکر و قدردانی میکنم. کار بسیار زیبایی بود؛ گرچه استقبال زیادی نشد؛ ولی چون سال اول بود خیلی خوب بود. هم دست اندرکاران و هیئات عزاداری زحمت کشیدند و هم حضور مردم هم خیلی خوب بود. اولین سالی که این کاروان نمادین در قم اتفاق افتاد جمعیت بسیار کم بود و امروز که چهار پنج سال از آن قضیه میگذرد جا افتاده است. انشاءالله در سال های آینده بسیجیان عزیز به میدان می­آیند و به شکل خوب و زیبایی بهتر از آنچه که هست و بود این تاریخ مجسم را در ذهن نسل اندر نسل با کیفیت خوب ایفای نقش می کنند. همان طور که استحضار دارید روز مباهله در سال دهم هجری 24 ذی الحجه الحرام یعنی تقریباً در روزهای آخرین عمر پیغمبر در مدینه اتفاق افتاد که جمعی از مسیحیان نجران که نامه ای از حضرت به آنها رسید که به هر حال شما در ذمه اسلام و در امنیت نظام اسلامی زندگی می­کنید یا باید اسلام بیاورید یا باید جزیه و مالیات بدهید تا در امنیت باشید. حالا نه جزیه بدهید، نه مسلمان بشوید و بخواهید بلند پروازی هم بکنید، خوب نمیشود و به هر حال با شما مبارزه میشود اگر حاضر نشوید در قبال این تامین امنیتی که برای شما شده و جان و مال و عرضتان در امنیت نظام حکومت اسلامی است، هیچ گونه کاری به نظام اسلامی نداشته باشید. به هر حال وقتی نامه و پیام حضرت رسید، آنها نشستند و مطالعه کردند. بزرگانشان -که بعضاً هم مینویسند که اینها مسلمان بودند؛ ولی تقیه می­کردند- جلسات مفصلی گرفتند و بیان کردند که ما بر اساس تاریخ گذشته به این نتیجه رسیده ایم که فردی که امروز ادعای رسالت در مدینه می­کند، به حق است و بیایید برویم به محضرش و یک تحقیقی بکنیم و ایمان بیاوریم. بزرگانی از مستوفی هایشان جمع شدند و با یک طمطراق خاص و لباس های فاخر و اشراف منشی به مدینه رفتند. وقتی که به محضر پیغمبر(ص) رسیدند، پیغمبر(ص) آن ها را تحویل نگرفت و اجازه ورود به آنها نداد. بعداً خودشان فهمیدند که با این طمطراق و ژست و قیافه و تبختر کاری از پیش نمی­برند. رفتند و سر و وضعشان را درست کردند و به محضر پیغمبر(ص) آمدند. پیغمبر(ص) از قرآن، از تورات و انجیل و از همه کتب آسمانی دلایل زیادی را آورد و بر حقانیت اسلام همه را بیان کرد؛ ولی آنها لجاجت کردند و تعصب به خرج دادند و نپذیرفتند. به هر حال جبرئیل امین نازل شد و به پیغمبر از جانب خداوند دستور صورت مباهله را داد.« قُلْ تَعالَوْا ندعُ أبْناءَنا وَ أبناءَکُمْ و نساءَنا وَ نساءَکُمْ وَ أنفُسَنا و أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْکاذِبینَ» خدای عالم یک دستور زیبایی را به عنوان مباهله داد. این مباهله گویا در عصر نبی معظم تنها اتفاق نیفتاده است و یک قضیه ای بود که ادیان گذشته هم می­دانستند که اگر بناست سر یک قضیه ای به یک توافق برسند بیایند و در یک فضایی و با یک شرایط خاصی در آنجا از خدا بخواهند و همدیگر را نفرین بکنند که هر کس به ناحق است برایش بلا نازل شود و پیغمبر(ص) هم از این استفاده کرد. قرار گذاشتند. روز و ساعت و مکان مباهله را مشخص کردند و گفتند در آن ساعت بیایید. مسیحیان نجران آماده شدند. این قضیه در مدینه مثل یک صحنه نمایش پیچید. همه مردم از گوشه و کنار آمدند و زن و مرد با افکار و سلایق و اعتقادات مختلف جمع شدند تا ببیند چه اتفاقی می افتد. سرکرده اسقف مسیحیان نجران گفت که اگر دیدیم این آقایی که ادعای پیامبری و رسالت میکند با عده و عده و جمعیتش آمد ما میرویم آنجا مباهله می­کنیم. این کار پادشاهان و سلاطین است. سلاطین به حق نیستند و آنها هم می­دانستند که سلاطین به حق نیستند. اما اگر دیدیم که با یک کیفیت خاصی آمد باید ببینیم که چه کاری باید انجام دهیم. همه منتظر بودند که ببینند چه اتفاقی قرار است بیفتد. همه دیدند که وجود مقدس نبی اعظم محمد ابن عبدالله(ص) در حالی که خودش و دو دسته گلش، حسن و حسین(ع) دستانشان را گرفته و آن طرفش هم یک خانمی است به نام صدیقه طاهره (س) و یک سمتش هم عزیزی است به نام علی ابن ابیطالب(ع) دارد می­آید. سوال کردند اینها چه کسانی هستند؟ گفتند: همه خانواده پیغمبر همین ها هستند؛ پیغمبر و دخترش و دامادش و دو تا نوه اش و همین ها را بیشتر ندارند. سر اسقف اعظمشان گفت: من پیشنهاد میکنم دست از مباهله بردارید. گفتند: چرا ؟ گفت: من آنچه از عظمت و جلال در این پنج نور الهی می­بینم، اگر اینها نفرین کنند کوه ها بر سر ما خراب میشوند. همه عالم بر سر ما خراب میشوند. اگر به ناحق بود پیغمبر خودش در میدان نمی آمد و بهترین عزیزانش را هم به میدان نمی آورد. معلوم میشود به حق اطمینان دارد و مباهله نکردند. تقاضای یک توافق نامه ای را کردند که پیغمبر(ص) امیرالمومنین(ع) را فرستاد و مالیات و جزیه بستند. بعداً حضرت فرمود: به خدا قسم! اگر اینها مباهله می­کردند تمام این بیابان ها بر علیه شان جهنم می­شد و جمعیتشان مسخ می­شد و به شکل سگ و خوک در می­آمدند. نسل نصرانیت از صفحه تاریخ محو میشد. این برای اسلام و برای اهل بیت افتخار و عظمت است. در این مکان مسجدی هم به عنوان مسجد مباهله ساخته شده است که شما که شرفیاب می­شوید به آنجا هم می­روید و زیارت می­کنید و دو رکعت نماز تحیت مسجد هم می­خوانید. آنجا خدای عالم فرمود: خودتان بیایید و زن و بچه­ تان را بیاورید. پیغمبر خودش آمد و در بین نساء فقط دخترش حضرت صدیقه را آورد. فرزندانتان را بیاورید که حسنین را آورد. خودتان را بیاورید پیغمبر آمده است. علی اینجا چه نقشی دارد؟ همه فرمودند که علی نقش جان پیغمبر را دارد. علی جان پیغمبر است، هستی پیغمبر است، روح پیغمبر است. «لحمک لحمی و دمک دمی» خون من از توست، جان من از توست. این موقعیت و جایگاه امیرالمؤمنین در جریان مباهله است و نزول آیه های نورانی هل اتی را داریم که در بیماری حسنین روزه گرفتند حضرت زهرا، امیرالمومنین، فضه، حسنین و به هر حال غذاهایشان را در حالی که نیاز داشتند به یتیم و اسیر و فقیر دادند. آیات نورانی نازل شد و بعضی ها هم خواستند درباره آنها هم آیه نازل شود و خیلی خیرات و برکات کردند. هیچ چیز اتفاق نیفتاد؛ کما اینکه در بحث آیه ولایت هم «انما ولیکم الله» عده ای را بعضی از همین کسانی که ادعای دین می­کردند؛ مثل ابوبکر و عمر، کسانی را تعیین کردند که ما می­رویم نماز می­خوانیم و شما بیایید از ما چیزی بخواهید و ما انگشتر های گران قیمتی را به شما بدهیم و دادند و هیچ اتفاقی نیفتاد. آن چیزی اتفاق می افتد که فقط و فقط برای خدا باشد« لَا نُرِیدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ» اگر برای خدا باشد«من كان للّه كان اللّه له»، اگر برای خدا نباشد هیچ اتفاقی نمی­افتد و فقط رسوایی به بار می­آورد. نکته بعدی را همین جا عرض میکنم که برادران و خواهران عزیز قدر کانون گرم خانواده را بدانند و خانواده را با احترام به بزرگترها، با احترام به پدر و مادر، با احترام به پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها گرم نگه بدارند. اینها خیر و برکت ­هستند و نفسشان و دعایشان مایه خیر و برکت در خانواده است و این امکان پذیر نیست مگر اینکه این خانواده، یک خانواده ای باشد که رنگ و روی اهل بیتی و قرآنی داشته باشد؛ که از خدای عالم آرزو می­کنیم همه خانواده ها، صبغه اولیه شان، صبغه قرآن و اهل بیت و ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) باشد. آخرین عرضم و زیاد تصدیع نکنم؛ جبهه مقاومت در مسائل سیاسی به فضل و عنایت الهی و با حمایت جمهوری اسلامی ایران و حمایت حزب الله با قدرت به پیش می رود و خدشه ای در جبهه مقاومت وجود ندارد. دشمنان ما یکی پس از دیگری از مواضع سیاسی و شرارتشان دست برمی­دارند و عقب نشینی می­کنند. آنچه که مهم است پایبندی بر اصرار بر مقاومت است. ایران نوک مقاومت است و آنچه که امروز در سوریه و لبنان اتفاق می افتد به برکت آن استارت مقاومتی است که ملت عزیز ما در 22 بهمن سال 57 زدند و 8 سال جنگ را مدیریت کردند و به هر حال در اوج تحریم های مختلف خود را بالا کشیدند و امروز به عنوان یک کشور قدرتمند و تأثیر گذار در ابعاد مختلف در منطقه و در دنیا مطرحند. این را دشمن هم می­داند، آمریکا و صهیونیست ها هم می­دانند که کاری را در مجامع بین المللی، حداقل در صحنه خاورمیانه نمیتوانند انجام دهند؛ مگر اینکه نظر جمهوری اسلامی را تأمین بکنند. ایران در دنیا یک کشور تأثیرگذار است و گاهی بعضی از رئیس جمهورهای دنیا هم اگر میخواهند به کاخشان راه پیدا بکنند باید  به گونه ای با جمهوری اسلامی ایران کنار بیایند که مردم به آنها رأی بدهند. اگر جایی دموکراسی باشد که خیلی جاها دموکراسی نیست. همین آذربایجان کنار گوشمان، چند وقت قبل انتخاباتی داشتیم و دوباره همین آقای علی رحمانوف فاسد و مفسد و کثیف رأی آورد؛ درحالی که 85درصد شیعه اند. مگر میشود 85 درصد شیعه باشند، مبارز باشند، مقلد مراجع تقلید اسلام، مراجع شیعه در ایران و نجف باشند؛ بعد علی رحمانوف دوباره رای بیاورد؛ در حالی که او یک شیعه ستیز است. لذا اگر دموکراسی باشد قطعاً مردم به آن کسی رأی میدهند که نظرش یک نظر استقلالی باشد، نظرش نظر جبهه مقاومتی باشد و در حال ستیز با جبهه استکبار باشد. به هر حال ما باید از وجود مقدس امام بزرگوارمان که اندیشه های امام، افکار امام و سیره امام برای انقلاب اسلامی ما یک سرمایه و گنج پایان ناپذیری است و پشتیبان حیات معنوی و سیاسی ما اندیشه های امام است. صاحب منصبان و مسئولین مربوطه و مردم نباید اجازه بدهند اندیشه های مردم هزینه سلایق شخصی افراد و گروه ها و جناح ها شود. من همین جا به مرکز نشر آثار امام، به آقای سید حسن خمینی عرض میکنم که شما یادگار امام و یادگار حاج احمد آقای خمینی هستید. امام خمینی متعلق به شما نیست و متعلق به جهان اسلام است و بلکه متعلق به همه بشریت است. امام پدر معنوی همه ملت ما بوده و هست و نسل اندر نسل خواهد بود؛ کما اینکه دشمنان ما گفتند که خمینی از درون خاک تا 60 سال آینده رهبری این نظام را به عهده میگیرد و خبر ندارند که خمینی تا صور اسرافیل این جبهه را هدایت و حمایت می­کند. به هر حال به نظرم میرسد مرکز نشر آثار امام به قیادت آقای سید حسن خمینی وظیفه خودشان را درست انجام نمی­دهند. نباید اجازه بدهند هر کسی به افکار و اندیشه های امام دست درازی و دزدی کند و هرگونه دوست دارند برای خودشان تعبیر و تفسیر بکنند. آقا سید حسن خمینی شخصیت وارسته ای است که باید با قدرت از کیان اندیشه های امام دفاع بکند و این خواست مردم و خواست آحاد ملت است که اندیشه های امام را شما باید صیانت بکنید و شما نباید امام را فدای رفاقت و دوستی و حزب و گروه و شخصیت های جورواجور بکنید. باید آنها را فدای امام کرد و امام را فدای آنها نباید کرد و افکار امام که سند شاخص سنجش همه آحاد و همه شخصیت ها همه عوام و همه خواص است- هر کسی را میخواهید سنجش کنیم که خوب است یا بد است باید با افکار امام بسنجیم. شخصیتی را میخواهیم بسنجیم باید با افکار امام بسنجیم- باید دست نخورده بماند. همانطور که مرحوم حاج احمد آقا (ره) از ناحیه امام ماموریت یافت که این اندیشه ها را حفظ بکند و نگذارد کسی دست درازی بکند. متاسفانه گاهی می­بینیم خرج افرادی میشود که یک روزی شاید با امام بودند. کسانی هم با پیغمبر بودند؛ ولی همین ها اولین کسانی بودند که علیه امیرالمومنین شمشیر کشیدند. ابوبکر یکی از آنها بود، عمر یکی از آنها بود، طلحه یکی از آنها بود، زبیر یکی از آنها بود اینها از یاران پیغمبر بودند؛ ولی بعد از پیغمبر چه کردند؟ امروز آی مردم! خدا وکیلی طلحه و زبیر چه کرده اند که بعضی از شخصیت های سیاسی دنیا پرست و دنیا طلب در جمهوری اسلامی بعد از امام نکرده اند؟ مگر آنها جنگ علیه امیرالمؤمنین راه نینداختند، مگر جنگ صفین و جمل و نهروان را راه نینداختند، مگر اینها در 18 تیر برای این کشور راه نینداختند، مگر فتنه 88 را راه نینداختند، مگر کار اینها با کار طلحه و زبیر فرق میکند. شخصیت ها شخصیت اند تا وقتی که به معیار و میزان امام حرکت کنند و با این سند خودشان را بسنجند و الا ملت عزیز ایران با هیچ کس تعارف ندارد. امام هم فرمود که من با هیچ کس عقد اخوت نبسته ام. ملت ما هم با هیچ فردی عقد اخوت نبسته است. هر کس در مدار امام، در مدار ولایت و در مدار مقام معظم رهبری بچرخد، مورد توجه و مورد عنایت است؛ والا هر کسی باشد به فضل و عنایت الهی به خاک ذلتش می­نشانند. من به همه جوانان عزیز عرض میکنم که عصر امام را اگر نبودید اندیشه های امام را مطالعه بکنید، آنهایی که اهل اینترنت هستند افکار امام را در محور ها و موضوعات مختلف در اینترنت سرچ کنند و مطالعه کنند. امروز به نظر میرسد که همه ما باید یک بار دیگر اندیشه های امام را مرور کنیم. امام در بیانی می­فرماید: هر کس در هر مقامی که خیال سازش با شرق و غرب را داشت بی محابا و بدون هیچ ملاحظه ای او را از صفحه روزگار براندازید. خیلی عجیب است. هر کسی میخواهد باشد، اگر بنا باشد بنای سازش با غرب و شرق را داشته باشد، امام میفرماید از صفحه روزگار براندازید، حالا هر کسی میخواهد باشد، حکم از امام گرفته باشد، صد حکم گرفته باشد، شرطش این است که اگر در جنگ احد در رکاب پیغمبر بودی، در جنگ بدر با پیغمبر بودی، در خیبر با امام بودی، در خندق با پیغمبر بودی، در صفین هم کنار علی باشی و در جمل و نهروان هم کنار علی باشی؛ نه اینکه در بدر و حنین و خندق در کنار پیغمبر باشی و در صفین و جمل و نهروان در کنار مخالفین امام باشید. این نمی­شود. یک جمله هم از آقا عرض بکنم و تمام. حذف شعار مرگ بر آمریکا اولین قدم استکبار بر تسلط دوبار بر کشور است. ما وقتی میگوییم مرگ بر آمریکا، یعنی مرگ بر سلطه گر، مرگ بر قلدران عالم، مرگ بر ظالمین و زورگویان، مرگ بر حق کشان. ما چه کردیم که باید اموالمان و سی و چند سال میلیاردها تومان ما غصب شود و به دزدی نگهش بدارند. ما چه کردیم که باید سی سال تحریم باشیم. حالا ما بگوییم که شعار مرگ بر آمریکا را برداریم تا آمریکا یک لقمه نان به ما بدهد. مگر ما تا حالا دستانمان به طرف آمریکا دراز بوده است. آنهایی که اینگونه فکر می­کنند، آنهایی که میخواهند با لبخند مشکل یک ملت عظیم الشأن را حل بکنند که نه افکار امام را درک کرده اند و نه این ملت را می­شناسند، با لبخند مشکل حل نمیشود. از روزی که شما لبخند زده اید، هم نتانیاهو و هم اوباما جز اراجیف و دندان نشان دادن و جز خنجر نشان دادن چیزی نشان ملت ما داده اند؟ باید جلوی گرگ ایستاد، اگر مقاومت کرید، عقب نشینی می­کنند. لبخند بزنید فکر میکنند که ما درمانده شدیم، گرچه آنها اشتباه کردند و اشتباه میکنند. آنهایی هم که می­گویند شعار مرگ بر آمریکا را برداریم، بارها گفته ایم یا جاهل و نفهم و احمق اند یا خائن اند و یا ترسو. از این سه حال خارج نیست. امیدواریم که ترسو و جاهل باشند و خائن نباشند؛ که شک نکنید که یک عده ای از آنها خائن اند. روزی که شعار مرگ بر آمریکا را برداریم، یعنی دستاهایمان را بالا ببریم و تسلیم آمریکا بشویم ملت ما شعارش شعار کربلا است:«هیهات من الذله» شعار بدهید اشکال ندارد در راستای ماه محرم هستیم«هیهات من الذله»، «هیهات من الذله»، «هیهات من الذله». این شعار امام حسین است. امام حسین هم می­توانست سالم بماند و می­توانست زن و بچه خودش را به مدینه برگرداند. امام حسین هم می­توانست برود همه چیز برای خودش درست کند؛ مثل آقای پاپ دور خودش را و یک کشوری را محصور بکند که حالا رهبر کاتولیک های جهان است. امام هم در سال 42 میتوانست این کار را بکند. امام حسین هم آن روز می­توانست ولی فرمود: «قد رکزنی بین اثنتین بین السلة و الذلة هیهات منا الذلة» من را بین دو راه قرار دادند. اگر امام حسین آن روز تسلیم می­شد، هیچ جبهه مقاومتی در عالم نبود و از اسلام هم خبری نبود. امروز هم اگر ما تسلیم شویم مطمئن باشید گرگان خونخوار عالم بر همه عالم مسلط میشوند و نسل اسلام را از ریشه
 می­کنند و همه را هم ناامید می­کنند و آن روز را باید خود باختگان به گور ببرند. ملت عزیز ایران تا قیام قیامت نوکر امام حسین، نوکر امیرالمومنین، نوکر ائمه معصومین خواهند بود و زندگیمان زندگی اهل بیت است. خدایا اسلام و مسلمین را نصرت و عزت کرامت بفرما، امام زمان ما را برسان، رهبر عزیز ما را به سلامت بدار، مرضی را شفا بده، مسافرین اسلام خاصه اعتاب مقدسه، مکه و مدینه را به سلامت به اوطانشان برگردان، عاقبت ما و جوان ها و فرزندانمان را ختم بخیر بگردان، به این دولت توفیق و نصرت عنایت کن که زمینه ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و اقتصاد این کشور را حل بکند، خدایا به محمد و آل محمد روح و ریحانی به ارواح تابناک شهدا، مومنین و مومنات، امام عزیز، گذشتگان و حق و حقداران این جمع من عاصی و همه عزیزانم و امامزادگان واجب التعظیم نثار و واصل بفرما. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ  وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً  فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّاباً
.  با عرض معذرت. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.    

                  




طبقه بندی: خطبه های نماز جمعه،
[ شنبه 4 آبان 1392 ] [ 10:50 ق.ظ ] [ مسعود کیان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


نمازجمعه یک گل در زمین است نمازجمعه وحدت آفرین است
مسلمانان به جمعه شاد وخوشحال نماز جمعه حج بر مسلمین است
شود خالق ز این کردار راضی رضایت بهر پیغمبر همین است
بود دستور ایزد بهر انسان نمازجمعه عید مومنین است
به فرمان خدا گردید واجب نگر یک سوره درقرآن چنین است
نمازجمعه ذکر و حال باشد ببین با صالحین او همنشین است
به روز جمعه ما را پاک سازد که با لطف خدا آنجا قرین است
نماز جمعه باشد هادی خلق بسوی حق مسلمان را رهین است
ببندد دست ابلیس خطاکار همان شیطان که برمادرکمین است
مصلاها پر از ذکر و توسل چنین آوای وحدت دلنشین است
به هر گامی جهنم دور گردد نمازجمعه خود خلد برین است
کند صالح نماز جمعه را وصف
عبادت را نگر او برترین است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

ساعت فلش مذهبی اوقات شرعی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic